Fuck Spotify
Diensten als Spotify hebben algoritmen die gebaseerd zijn op wiskundige,
logische en statistische formules van het type *als a dan b* .
Net als veel andere zaken in de moderne tijd: De NS, de media, de
voedselketens etc.
Past goed in het verdienmodel want is snel en efficient. Hoewel: die
efficientie is gebaseerd op de meerderheid. Met minderheden wordt weinig
rekening gehouden.
Voorbeeld: Als je van Dylan houdt, houd je ook van Donovan. Dat klopt voor
de meeste mensen (voor meer dan 80 procent schat ik zo). Maar de rest?
Bovendien is mijn smaak divers en ben ik hoogstwaarschijnlijk een atypisch
individu, pas ik vast ook wel in een rijtje, maar ook in andere rijtjes. En
hoor ik dingen in muziek die mijn buurman, die ook van Dylan houdt, net iets
anders ervaart. Hier mist het heilig geloof in de exacte wetenschappen de
grond om op te staan en zakt weg een moeras van simplisme.
Als je je laat leiden door diensten als Spotify doe je jezelf tekort. Je
bent meer dan een van de velen. En schapen zijn er al genoeg toch?
Fuck SpotifyServices like Spotify are based on algorithms with algabraic,
logical and statistic formulas of the *if a than b* type.
Just like many other modern day blessings: The railway, the media, the food
business etc. Fits well into the revenue models because it is fast and
efficient. Although: This kind of efficiency is based on the
majority. Minorities are left out. If you like Dylan, you must like Donovan too.
For the most people this is true. (For more than 80 % , I suppose) But for the
rest? Besides, my taste is wide and I'm probably an atypical individual, might
fit into one list, but also into another and yet another. And I might hear
things differently from what my neighbour's picking up, while he loves Dylan
too....
The sacret believe in exact science misses out here, sinks into the swamp of
simplistic thinking....
If you're guided by services as Spotify, you're missing out, you're one of
many. We've got enough sheep haven't we?
Also read:
paul